-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32433 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

آيا خداوند در قيامت ديده مي شود؟
براي چه پاسخ اين سؤال به خوبي روشن شود بحث را در سه قسمت دنبال مي كنيم:
1 - چيزهايي به چشم ديده مي شوند كه جسم باشند و چون خداوند جسم نيست با چشم ديده نمي شود و اينكه مي گوئيم خدا جسم نيست دليلش واضح است زيرا اگر خدا جسم باشد احتياج به مكان دارد.
و نيازمند بودن با خدابودن - سازش ندراد.
2 - وقتي كه با برهان عقلي ثابت شد كه خدا جسم نيست و باچشم ديده نمي شود اگر در بعضي از آيات قرآن مجيد با روايات به عبارتي برخوريم كه معناي ظاهري و ابتدايي آن اين بودكه خدا ديده مي شود لازم است به كمك ساير آيا و روايات آن آيه را طوري معنا كنيم كه خلاف عقل وبرهان عقلي نباشد مثلاً در تفسير آيه 23 سوره قيامت: وجوه يومئذ ناضره الي ربها ناظره(1)روز، قيامت برخي از چهره ها برافروخته و نگاهشان به
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره قيامه، آيه 23 .

ـ70ـ
پروردگار چنانكه در احاديث آمده است منظور اين است كه نظرشان به رحمت وثواب الهي است(1).
و در روايت ديگر وقتي از علي((عليه السلام))پرسيدند كه آيا شما خدا را ديده ايد فرمويد: خدايي را كه نديده باشم پرستش نمي كنم (اما زود آن حضرت توضيح دادند: اينكه مي گويم خدا را ديده ام) با چشم دل از راه مشاهده آثار عظمت و رحمت او را ديده ام نه اينكه با چشم سر ديده باشم(2)زيرا خدا جسم نيست تا با چشم سر ديده شود.
بنابراين آن دسته از اهل تسنن كه گفته اند خدا در قيامت ديده مي شود سخت در اشتباه افتاده اند زيرا آيات مربوط به اين بحث را بدون توجه باساير آيات و برهان عقلي از پيش خود تفسير كرده اند وبدين ترتيب از حقيقت دور مانده اند.
حقيقت اين است كه هيچكس در هيچ جا و هيچ زماني خدا را با چشم سر نديده و نمي تواند ببيند زيرا محال است خدايي كه جسم نيست با چشم ديده شود.
3 - مسأله لقاء الله و اينكه انسان با مرگ به ملاقات خدا مي رود و در عالم آخرت خدا
ـــــــــــــــــــــ
1 - تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 464 .
2 - اصول كافي، جلد 1، صفحه 98 .

ـ71ـ
راملاقات مي كند كه در قرآن مجيد و روايات و كلمات و بزرگان دين آمده است مثل: فمن كان يرجوا لقاء ربه فليعمل عملاً صالحاً(1).هر كس آرزوي ملاقات خدا را دارد پس بايد اعمال صالح و نيكو بجا آورد.
معناي اين جملات اين همان قرب به خدا و لقاء رحمت و رسيدن به پاداش اعمال نيك و ديدن عنايات مخصوص الهي است نه اينكه خدا را با چشم ملاقات كنند زيرا همانطور كه گفته شد به حكم قرآن مجيد و برهاني عقلاني: لاتدركه الابصار و هو يدرك الابصار و هوو اللطيف الخيبر(2)چشمها خدا را نمي بينند و نمي توانند درك كنند اما خدا چشمها را مي بيند.

(بخش پاسخ به سؤالات )

ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره كهف آيه 110 .
2 - سوره كهف، آيه 110 .

ـ72ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.